
1 
 

(Press release for overseas media) 

 

Commentary regarding the Hakuhodo incident 

 

Tetsuya Kuroyabu 

 

 While news that symbolizes the current state of the Abe administration such as the 

controversial nationalistic school operator’s cheap land deal in the Moritomo Gakuen 

incident, the Japan Maritime Self Defense Force’s commissioning of the Kaga helicopter 

carrier, and the deployment of F35A stealth fighter jet receives the spotlight in the media, a 

story that surprisingly hasn’t been covered extensively overseas is the close relationship 

between the media, as an advertising agency medium, and politics. 

 I first began covering Hakuhodo in March 2016. A year has passed since then, and I 

decided to release the results of my coverage to foreign media. 

 Receiving a large amount of documents regarding dealings between Hakuhodo and 

Aska Corporation (Headquarters: Fukuoka), a private company that is currently in dispute 

with Hakuhodo. As I continued to study the documents, the second stage of the process 

involved obtaining additional documents regarding dealings with other ministries and 

government offices after requesting for disclosure of public information, and carefully 

examined the content. 

 Here I will be reporting Hakuhodo’s deplorable business activities to the foreign 

media. The reason why I wrote this press release for the foreign media was because I 

determined that they generally had a higher awareness as journalism companies as opposed to 

the Japanese media, which are dependent on advertising agencies. I would appreciate it if you 

could report the actual state of Japanese advertising agencies from your respective countries. 

 In this press release, I will first be reporting the biggest and most serious issue of the 

PR activities of the Cabinet Office, a central part of the Abe Cabinet, and Hakuhodo. 

Suspicions of off-the-book funds have been begun to emerge. I then verified advertising 

transactions between Hakuhodo and ministries and government offices, Aska Corporation, as 

well as local governments. 



2 
 

 Finally, I touched on some inside stories of Hakuhodo, such as their relationship with 

Class A war criminal Yoshio Kodama, considered Japan’s most famous kuromaku, or 

behind-the-scenes power broker and the appointing of people connected to members of the 

Cabinet Office or through police connections. 

 

1. What kinds of suspicions surround the Cabinet Office? 

 

 Through covering newspaper companies and newspaper journalism, I have also 

periodically carried out investigative work on government public relations. One of the 

specific methods is to obtain and study documents regarding government public relations by 

requesting the disclosure of public information. 

 In August 2016, I used this method to obtain approximately 900 pages of documents 

regarding government public relations from the Cabinet Office. These documents consisted of 

contracts and invoices related to the production, publishing, TV and commercial production, 

and broadcasts sent by advertising agencies to the Cabinet Office. I also requested that any 

written estimates be disclosed, but learned that none existed. 

 So, I continued my investigative work with my primary focus on the contracts and 

invoices. Specifically, I investigated whether the contract values were consistent with the 

billing amounts, and if the production and publishing fees of the newspaper advertisement 

productions and the production and broadcast fees of TV commercials were appropriate and if 

business was conducted as per the contracts. As a result, I discovered various suspicions with 

a series of contracts and invoices. 

 These contracts and invoices were for a project named “Public relations activities of 

individual advertising themes based on government public relations brand concepts”. The 

contract of this project was signed on April 1, 2015. 

 What drew my attention to this contract was that even though the contract value was 

approximately 67 million yen, the total claims indicated that just the costs of the newspaper 

advertisings alone exceeded 2 billion yen. 

 When I contacted the Cabinet Office regarding this fact, I received the following 

explanation. 



3 
 

 The contract value was the planned costs (projected costs) required to advance the 

project, and the contract was arranged so that the PR activities could be ordered separately 

according to circumstances. That was why the invoice largely exceeded 67 million yen, which 

was stipulated as the contract value. They claimed that they used this method because with 

publishing government advertisements you cannot predict what will happen in the future due 

to changes in the social situations, and you could let an opportunity slip by getting an estimate 

and then placing orders. 

 To support the Cabinet Office’s explanation, the following description could be found 

below the contract value of approximately 67 million yen that was written on the contract. 

 

“・Contract unit price : As listed on the separate contract unit price breakdown (consumption 

tax excluded)” 

 

 From reading this description, you may think that the unit price setting is the same as 

the breakdown of the 67 million contract value. However, according to the explanation from 

the Cabinet Office, in the event that newspaper advertisements are published that aren’t 

included in the breakdown, a system was put in place to set the price (unit price) per article 

row for each newspaper company in advance, determine the prices according to the published 

advertising spaces (number of rows), and have Hakuhodo issue an invoice with the total 

amount from all of the companies as the billing amount. The system lets them order 

production and broadcasts without issuing written estimates not only for newspaper 

advertisements, but also for TV commercials. 

 This system was introduced during the 2012 fiscal year. As a result, the national 

budget for the media has continued to rise steadily. From the documents that record the actual 

expenditures of the national budget (government business review sheets), the 

advertising-related sum from the Cabinet Office are as follows. 

 

(Noda Administration) FY 2012: 3.8883 billion yen 

(Abe Administration) FY 2013: 4.717 billion yen 

(Abe Administration) FY 2014: 5.837 billion yen 



4 
 

(Abe Administration) FY 2015: 6.086 billion yen 

 

 I thought that making expenditures from the national budget without even getting a 

written estimate was a major issue, and asked the Cabinet Office whether they were using a 

different reasonable method. Shockingly, they replied that they provide instructions “verbally 

and through memos”. The national budget, which must be managed strictly, was actually 

being managed only “verbally and through memos”, and as a result made expenditures at only 

the Cabinet Office’s discretion, if you look at the 2015 fiscal year as an example, the orders 

for newspaper advertisements made to Hakuhodo alone exceeded 2 billion yen. You cannot 

place too much confidence in this fact. 

 Based on my investigations, various suspicions arose under the “Public relations 

activities of individual advertising themes based on government public relations brand 

concepts” project. Below, I will be explaining the specifics of the suspicions in order. 

 

2. Slush fund suspicions of the “initiative costs” 

 

 First, there is the question of what the “initiative costs” that are written on the 

contracts as the contract value are. I will clarify all of the facts using the 67 million yen 

initiative costs from the 2015 fiscal year as an example. 

 According to the Cabinet Office, the breakdown of the initiative costs are written 

under “5. Business Content” in the contract specifications. According to it, the majority of the 

costs go the provision of “intellectual labor” (including seminars for Cabinet Office 

employees). However, work “deliverables (materials)” are issued for the following three 

points. 

 

30-second YouTube videos x 2 

Newsletters x 21 

Production of Facebook and Twitter content 

 



5 
 

 Of these, the fees required for (1) should be, based on my own estimations, no more 

than 1 million yen. (2) should be around 500,000 yen. 

 As for (3), even though this was claimed as “deliverables” in the requested disclosed 

information, it was confirmed that it did not exist. 

 (1) and (2) were the deliverables of the disclosure decisions made by the Cabinet 

Office, but I didn't receive a reply regarding the handling of (3), and there are suspicions that 

the content was never produced. Regardless, it was billed without subtracting even one yen 

from the “initiative cost”. 

 In other words, the majority of the 67 million yen “initiative cost” was spent on 

intellectual labor, such as providing ideas and advice, and it goes without saying that the costs 

were exceptionally high. If the daily allowance was set to 100,000 yen per day and work was 

conducted for an entire year without rest, the total amount would only add up to 36.5 million 

yen. In reality, a daily allowance of 100,000 yen is inconceivable. What the initiative fees 

were spent on remains a huge question. 

 Incidentally, the initiative costs have increased by year as follows. 

 

FY 2012: Approx. 39.8 million yen 

FY 2013: Approx. 46.4 million yen 

FY 2014: Approx. 66.7 million yen 

FY 2015: Approx. 67 million yen 

 

 It is very unnatural that the value of intellectual labor is rising so excessively. 

Writer Ryu Homma, a former employee of Hakuhodo, provided me with the following 

response regarding the “initiative costs”. 

 “It isn’t uncommon for the PR managers of the sponsors and the agencies to hold 

multiple meetings to set up the yearly advertising strategy. Most of the time, however, the 

costs are included in the “planning fees” in the costs for future commercials and events, and 

are not billed as a stand-alone “initiative cost”. Even for the “planning fees”, as long as there 

aren't any large-scale market studies conducted, the cost normally should not exceed 5 million 

yen.” 



6 
 

 Suspicions of malpractice are inevitable for these types of national budget 

expenditures. With suspicions of the use of slush funds, I believe that it is necessary to clarify 

what the initiative costs were spent on. 

 

3. The fact that the work stipulated in the specifications have not been 

fulfilled 

 

 It goes without saying that the public works, which includes commissioning 

government public relation work to nongovernment civilians, must be conducted according to 

the details written in the contracts. However, with the “Public relations activities of individual 

advertising themes based on government public relations brand concepts” project, there are 

parts of the productions that haven't been conducted according to the “specifications” attached 

to the contract. 

 If you take the 2015 fiscal year as an example, the “specifications” attached to the 

contract features areas with the following details.  

 

“Advertising copy under newspaper articles 

・Black and white advertisement and four-color advertisement” 

・Size and production number 

○Broadsheet: All 15 rows x 2 (of them, one is a four-color advertisement) 

All 10 rows x 2 (of them, one is a four-color advertisement) 

 

 However, after studying the “deliverables”, not one 15-row color advertisement was 

published. There were also no 10-row advertisements published as well. Furthermore, there 

was no record of “15-row color advertisement” or “10-row” listed on the specifications 

specified on each of the invoices. 



7 
 

 As you can see the contract details are not being protected. The Cabinet Office should 

be responsible for explaining why the business isn't being conducted as stipulated by the 

contract. Of course there are cases where changes to the specifications cannot be avoided, but 

these are exceptional cases, and in their cases reconfirming the price and work content with a 

written estimate is the typical procedure. 

 

4. Division of roles of Dentsu and Hakuhodo 

 

 There were also some puzzling points in the division of roles when producing 

newspaper advertisements. 

 Regularly, everything from the production to the distribution of the block copy is 

conducted by a single advertising agency. Naturally there are divisions of roles, but it is 

generally accepted within the advertising industry that they are limited to exceptional cases. 

 The reason why a single company normally handles everything from the production of 

the block copy to the advertisement distribution is due to the following situation. By 

distributing the advertisement block copies to each of the newspaper companies instead of 

producing the block copies, advertising agencies can gain large profits from the incurred 

margins. It is not possible to increase higher profits by producing block copies. With evolved 

IT and little bit of knowledge about design, the block copies can be produced by anyone. 

Even at the highest estimate, the total would be approximately 1 million yen. With a private 

company, this can be conducted for around 100,000 yen. 

 Under these circumstances, advertising agencies can gain higher profits with the 

margins from distributing the advertisement block copies than by producing the block copies. 

 However, with the “Public relations activities of individual advertising themes based 

on government public relations brand concepts” project, there are no less than seven cases 

where Dentsu produced the block copies. 



8 
 

 For example in July 2015, a five-row advertisement regarding “the prevention of fraud 

against senior citizens” was published on 71 newspapers nationwide, but this was a case 

where Dentsu produced the block copies and Hakuhodo distributed them. The amount billed 

by Hakuhodo to the Cabinet Office was approximately 132 million yen. On the other hand, 

we have no idea what the block copy production costs billed by Dentsu to the Cabinet Office 

amounts to. 

 The reason why we don't know the amount is in the style of the invoice sent to the 

Cabinet Office by Dentsu. Dentsu rounds up the costs accrued from the block copy 

production and other works involving this advertisement (TV or radio commercials, Internet 

advertisement production fees, etc.) and invoices the total amount. That amount comes to 

approximately 88 million yen, but no details were provided. The reason why the details were 

disclosed was because Dentsu received the order based on the overall theme of “prevention of 

fraud against senior citizens”. 

 The fact that two advertising agencies are receiving orders for work with the same 

“prevention of fraud against senior citizens” theme is abnormal. On top of that, only a part of 

the block copy was produced by Dentsu. 

 Upon specifying that Dentsu produced the block copy of the newspaper advertisement 

distributed by Hakuhodo in the “Public relations activities of individual advertising themes 

based on government public relations brand concepts” project to the Cabinet Office, I 

requested that the production costs be disclosed. My request was denied, and the information 

remained undisclosed. 

 Thinking rationally, there is no way that Dentsu would hand over the block copies that 

they produced to Hakuhodo without any conditions. My way of seeing it is that the legitimate 

range of the block copy production costs shouldn't exceed 1 million yen, and if it does, the 

unreasonably high fees would have been paid to Dentsu. 

 Furthermore, there are suspicions that Dentsu produced the block copies and directly 

distributed them to each of the newspaper companies to receive profit margins. If this 

assumption is correct, it would mean that there were false invoices, or duplicate invoices sent 

by Hakuhodo. In order to find the truth about this issue, I believe that the amount of the block 

copy cost paid by the Cabinet Office to Dentsu must be made clear. 



9 
 

 

5. The format of the invoices is incomprehensible 

 

Several incomprehensible facts around the invoices issued by Hakuhodo. From what I 

investigated, I was able to confirm these facts from not only the Cabinet Office, but also most 

other government offices such as the Ministry of Defense and the Ministry of the 

Environment. First I will show the features of Hakuhodo’s invoices and explain from there. 

 

a) The invoices are made with Microsoft Excel, and they are not official Hakuhodo invoices. 

The official invoices used by Hakuhodo feature horizontal text and the company logo. 

I asked former Hakuhodo employee Ryu Homma about this and he confirmed, “this is not an 

official invoice”. 

Additionally, the Ministry of Defense used Microsoft Word to make theirs. 

 

b) The date of issued is not on the invoice. I assume that the following reasons are why they 

are not included. The rule is that the national budget isn’t carried over to the next fiscal year, 

so there is an arrangement where the funds left over from other fiscal years are paid to 

Hakuhodo. In that case, the predetermined prices set by the standard advertisement unit prices 

are ignored, and the payment amount is determined at the discretion of the Cabinet Office. 

 

c) As stated in the preceding paragraph, the invoices do not contain a date, so it means that 

they were not created using regulation accounting systems. 

 

Broadly speaking the invoices have features as mentioned above, there’s no room for 

argument that they are markedly different from the norm. Normally, private companies, 

especially listed companies or their subsidiaries have rules about conducting accounting 

activities based on authorized accounting systems. The reason for this is because the 

construction of the “internal control system” within the company is required by the Financial 

Instruments and Exchange Law in order to prevent fraudulent accounting. 

 



10 
 

(Financial Instruments and Exchange Law Article 24-4-4) 

 

(Abbreviated) A company which is required to submit Annual Securities Reports shall, if the 

Securities issued by the company are those listed in Article 24 or the company is otherwise 

required by a Cabinet Order, submit a report in which evaluation pursuant to the provisions of 

a Cabinet Office Ordinance is made with regard to its system specified by a Cabinet Office 

Ordinance as necessary for ensuring appropriateness of statements on finance and accounting 

and other information concerning the Corporate Group to which the company belongs and 

concerning the company (hereinafter referred to as an "Internal Control Report") to the Prime 

Minister together with an Annual Securities Report (or a Foreign Company Report in cases 

where Foreign Company Reports are submitted instead of Annual Securities Reports, etc. for 

each business year. 

 

 In addition to being obliged to report accurate accounting records, using an authorized 

accounting system is imperative. Simply put, these authorized accounting systems enable you 

to manage estimates, invoices, and delivery statements with the same document numbers with 

a computer. Paradoxically, if you did not use this kind of accounting system, you would be 

dealing with unofficial invoices to create a breeding ground for corruption and fraud by 

creating slush funds. 

 Hakuhodo is currently using invoices with missing document numbers, the fact that 

Hakuhodo’s audit firm KPMG AZSA LLC missed this is a major issue. It’s an unthinkable 

act. It is the responsibility of the audit firm to point out any improper accounting processing. 

 Another possibility is that Hakuhodo did not report the accounting of the Cabinet 

Office to the audit firm. In this case, it can be considered that the “income” taken from the 

Cabinet Office is being transferred to Hakuhodo’s separate account. 



11 
 

 Integrating estimates, invoices, and delivery statements with an authorized accounting 

system is a basic function. That is why common document numbers are imperative. 

Hakuhodo’s invoices do not even have these numbers contained on them. Written estimates 

do not exist. Just those facts make them subject to investigations by the Financial Services 

Agency, the Regional Taxation Bureau, and the Board of Audit, but as of now it hasn't been 

an issue. 

 

6. Actual state of the appointment of public officials into the private sector 

 

 The above points outline the suspicions that I have about the “Public relations 

activities of individual advertising themes based on government public relations brand 

concepts” project. 

 Next I will touch on the appointment of public officials to positions within Hakuhodo. 

Getting straight to the point, the truth is that there many people from the Cabinet Office and 

from the police department have been appointed to positions within Hakuhodo. The following 

is a list of people who have been appointed by Hakuhodo. 

 

・Kazumichi Sakamoto (Deputy Vice-Minister) [Hakuhodo Adviser] 

・Daisuke Takou (Public Relations Deputy Director to the Counselor/ Public Relations 

Strategy Officer) [Hakuhodo Adviser] 

・Noboru Matsuda (Chief Director of the Supreme Public Prosecutors Office) [Hakuhodo DY 

Holdings Board of Directors] 

・Shinichi Maekawa (Headmaster of the Osaka Prefectural Police Academy) [Hakuhodo 

Adviser] 

・Masanori Hiruta (Chief Director of the Metropolitan Police area) [Hakuhodo DY Holdings 

adviser] 

 



12 
 

 Of them, Daisuke Takou resigned from the position of Public Relations Deputy 

Director to the Counselor/ Public Relations Strategy Officer of the Cabinet Secretariat on 

March 31, 2014. On the following day, April 1, 2014, the contract for the “Public relations 

activities of individual advertising themes based on government public relations brand 

concepts” project was signed between Hakuhodo. One month later, on May 1, he was 

re-employed by Hakuhodo. In other words, he was involved in the processes leading up to the 

signing of the contract for the “Public relations activities of individual advertising themes 

based on government public relations brand concepts” project. 

 Touching on another topic, the large number of positions given to members of the 

police department is a sign that Hakuhodo requires forces that can help develop national 

policy propaganda strategies in order to maintain public order. 

 

7. Postal service incident and Hakuhodo 

 

 Up to this point, I have shared some of the suspicions that became apparent between 

the Cabinet Office and Hakuhodo. The following isn’t connected to the current Diet 

questioning, but I will touch on the economic incidents caused by Hakuhodo and the 

“recklessness” in government offices, local governments, and private companies as a 

reference. 

 The period when Hakuhodo’s criminal activities became public was around 2007, 

when Japan Post became privatized. Japan Post split up into four different companies in 2007, 

but during this period Hakuhodo obtained exclusive PR activity rights from these four 

companies. As a result, business activities worth approximately 20 billion yen per year was 

ordered to Hakuhodo. The Ministry of Internal Affairs and Communications has questioned 

this issue and after conducting investigations, have created their own reports. The following 

has been stated regarding the orders placed to Hakuhodo. 



13 
 

 “Approximately 15.4 billion yen (approximately 80% of the total amount) from the 

group’s advertising expenses of approximately 19.2 billion yen (includes parts of contracts 

inherited from when they were a public company) after its privatization was paid to 

Hakuhodo in 2007. Approximately 22.3 billion yen (approximately 90%) of the 24.7 billion 

yen was paid to Hakuhodo in 2008 (Japan Post governance problem investigation committee 

report’s “attached sheet” validation study report from 2010). 

 Hakuhodo’s approach of clients during these circumstances has been recorded into the 

Ministry of Internal Affairs and Communications’ reports. 

 Since then, Hakuhodo has also been involved in a postal fraud case. The case was 

exposed by the Osaka district office in 2009, and revolved around using DM (direct mails) to 

send discount systems for people with disabilities to general corporations. One of the 

companies that acknowledged these illegal activities and continued their business activities 

was Hakuhodo (Hakuhodo Elg to be specific). The executives of Hakuhodo Elg were also 

arrested. 

 

 

8. Actual state of the Ministry of Internal Affairs and Communications, 

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, and 

Ministry of the Environment 

 

 In addition to the Cabinet Office, unnatural national budget expenditures ordered to 

Hakuhodo can be observed with other government offices as well. To summarize, unnaturally 

high billings have been issued by the Ministry of Internal Affairs and Communications, 

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, and Ministry of the 

Environment. As I will discuss later on, we also know that the Ministry of Internal Affairs and 

Communications “thinned out” notifications of the national census (newspaper 

advertisement). 



14 
 

 As for the issue of the wasteful expenditure of the national budget, we know the 

following facts. For example, in the 2015 fiscal year, the Ministry of Education, Culture, 

Sports, Science and Technology ordered the production of the website for their exchange 

student promotion project to Hakuhodo for a total of 21 million yen. 

 After requesting the information regarding these deliverables to be disclosed, the 

produced website was fairly standard and consists of only 9 pages. On top of that, in the 2014 

fiscal year, three websites were ordered to Hakuhodo, Hakuhodo Product, and puzzle inc. for 

a total of 15 million yen, 2 million yen, and 2 million yen, respectively. 

 The Ministry of Defense also paid a large amount of the national budget to Hakuhodo 

for the production of websites. For example in 2014, approximately 10 million yen was paid 

for the construction and maintenance of their homepage and mobile site. The next year, in 

2015, approximately 10 million yen was paid out for the same reason. 

 With the Ministry of Defense’s “Self-Defense Forces music festival” project, an 

excessive amount of the national budget was paid out to Hakuhodo. According to Wikipedia, 

the “Self-Defense Forces music festival” is a music concert held by members of the 

Self-Defense Forces band every November at Nippon Budokan.  

 The Ministry of Defense ordered the planning of the “Self-Defense Forces music 

festival” to Hakuhodo. The invoiced amount from Hakuhodo was approximately 29.99 

million yen between 2009 and 2013, but in 2014 the amount increased to 38.99 million yen. 

In 2015, the amount further increased to 43.78 million yen. 

 

 Many projects related to the “Cool Biz” campaign have been issued by the Ministry of 

Defense, and the following is a list of major projects during the 2015 fiscal year. 

 

1. 2015 CO2 Technology Assessment Promotion Business Consignment 

Approx. 99 million yen 

 

2. 2015 CO2 Reduction Action Promotion Business Consignment 

225 million yen 

 



15 
 

3. 2015 Low Carbon Society Promotion Business Consignment 

863 million yen 

 

 Guessing from the themes of 1-3, there doesn’t seem to be a need to split them up and 

issue orders. Specifically, we have no idea what applications were paid for with the national 

budget. Even though I made a request to disclose this public information, the Ministry of 

Defense did not disclose the details of their written estimates. 

 There are many unclear issues with the expenditure of the national budget paid out to 

Hakuhodo, and on June 8, 2007, Yoshinori Suematsu of the Democratic Party touched on the 

issues of the Ministry of Defense paying out approximately 9 billion yen to Hakuhodo during 

a meeting with the foreign affairs committee. He raised the following questions. 

 

Suematsu: How much, or how many contracts do you have with Hakuhodo on a yearly basis? 

I heard a figure of 2.7 billion yen, but is that true? 

 

Minamigawa (Expert witness): This year, contracts totaling 2.7 billion yen have been signed 

with Hakuhodo. 

 

Suematsu: I heard that 165 million yen was spent on advertising, but is this true? 

 

Minamigawa (Expert witness): We are still finalizing the figures, but we believe that the total 

cost is 165 million yen, the same amount as the previous year. 

 

Suematsu: This is my last question, but from two years ago until this year, close to 3 billion 

yen in contracts have been signed with Hakuhodo? (Abbreviated) 

 

Minamigawa (Expert witness): We signed those contracts after opening the bidding and 

conducting our own external investigations. 

 



16 
 

 Suspicions surrounding the PR projects linked to the national census issued by the 

Ministry of Defense to Hakuhodo have also come to light. Getting straight to the point, the 

“General planning related to advertisements for the 2015 national census” ordered from the 

Ministry of Defense to Hakuhodo in 2015 was not fulfilled according to the specifications 

stipulated in the contract. According to the specification sheet, the contract stipulates that 25 

notifications (newspaper advertisements) would be published, but of them 13 of them were 

“thinned out” and only 12 were actually published. 

 According to the contract, Hakuhodo was obliged to publish 25 newspaper 

advertisements in the following five steps in the five major newspapers (Asahi, Yomiuri, 

Mainichi, Sankei, and Nikkei). The numbers inside the ( ) are the numbers listed in the 

contract. 

 

(2) Notification institution of the survey-related document distribution (From September 1 to 

30, 2015) 

(3) Notification institution of the Internet response implementation (From September 1 to 16, 

2015) 

(4) Survey promotion institution of Internet non-respondents (From September 17 to 20, 

2015) 

(5) Response promotion period (From October 1 to 7, 2015) 

(6) Response promotion institution for non-respondents (From October 8 to 20, 2015) 

 

 The purpose of this project was to link stages (2) to (6) and publish notifications, and 

ask for citizens to provide their responses. 

 The directions from the “specification sheet” of the contract for the publishing period 

and published newspapers are as follows.  

 

“Abovementioned To publish onto the five major newspapers during each of the periods 

between stages 7 (2) to (6).” 

 



17 
 

 I used the reduced-sized edition of the five newspapers stored at the Library of 

Congress and investigated whether the notifications of the national census were published at 

each of the stage between (2) to (6). As a result, I found out that they were not published as 

stipulated in the contract. Only 12 notifications were published, while the other 13 were 

missing.  

 After confirming with Hakuhodo about this issue, they acknowledged that only 12 

notifications were published. 

 However, the total amount written in the contract was paid regardless. 

 

9. Damages incurred by private companies 

 

 Hakuhodo has caused problems with private companies as well. Small and 

medium-sized companies were specifically hit with damages. After interviewing a 

Fukuoka-based mail-order company called ASCA Corporation, I discovered that the 

broadcasting certificate (certificate when conducting a broadcast) that is created 

automatically by a computer when broadcasting a TV commercial, was fabricated. 

 

 The document is a fabricated broadcast certificate made with Microsoft Word and 

Excel. We can see the areas where “mistakes” were made after fabricating the document. 

 First of all, the address is wrong. The actual address of the company is “2-7-4 

Nishishinbashi, Minato-ku”, but in the document it reads “2-7-4 Minato-ku”, with the 

“Nishishinbashi” omitted. This same mistake is made repeatedly. If a broadcasting company 

did issue this certificate, this type of mistake would not be made. 

 The second mistake is that on the broadcast certificate, which is dated May 29, 2014, 

it states that the commercial was broadcast on May 30 and 31. There is a high possibility that 

this mistake was during the fabrication of the certificate. 

 The third mistake is that you can confirm the Windows pasting screen. The “－”, “□

”, and “×” symbols are constantly displayed on the top right of the Windows screen, but the 

same symbols can be seen on the aforementioned broadcast certificate. 



18 
 

 In the case of this company, many problems related to the broadcast certificates for 

TV commercials have been exposed. There have been over 1,500 cases where the 10-digit 

CM code (certificate that indicates that it was broadcast) that is automatically recorded by a 

computer when broadcasting a commercial was not displayed. Over half of those cases were 

from a satellite broadcasting station called Super Network, which Hakuhodo owns 50% of. 

 Also, the “program proposals” submitted by Hakuhodo to this company at all stages of 

the project when producing the commercials featured digits that did not match the audience 

ratings of Video Research. Hakuhodo used this to buy up broadcast slots. With television, it is 

the norm to use the audience ratings calculated by Video Research. 

 Audience ratings can be divided into “personal” and “household”, but the difference in 

the “household” figures stand out in particular. The following is an actual example. (Both 

from 2007, numbers are percentages) 

 

・Minomonta no Asa Zuba Hakuhodo proposal 3,3 Video Research 3,2 

・Chichin Pui         〃   8,9            〃    7,0 

・News 23          〃   8,1            〃    8,0 

・Hirunandesu          〃  14,1            〃    11,1 

・Aibo (Rebroadcast slot)        〃  10,2      〃    9,8 

・Hiroshima Manten Mama        〃   7,4      〃    6,9 

      (Detailed data is stored in Excel by Kuroyabu.)  

 

 Is there a necessity to investigate whether the same methods used by regular citizens, 

such as thinning out TV commercials and selecting broadcast slots based on inaccurate 

audience rating displays aren’t used for TV commercials by the government. For TV 

commercials, the “deliverables” can only be confirmed by broadcasting stations, making it a 

possible hot bed for fraud. 

 When producing information magazines, it has been exposed that data of back issues 

have been duplicated against the terms of the contracts. 



19 
 

 The following is an actual example. These two were published in different months, but 

almost identical layouts and photos were used for both. Even the advertising slogans are 

nearly the same. This violates the terms of the contracts, which stipulates that over 50% of the 

content must be changed. 

 

 

 

Furthermore, this company has caused various business problems with Hakuhodo, and 

Hakuhodo was sued to reimburse a total of approximately 6.3 billion yen. 

 My concern is that there is a possibility that the same process is being conducted with 

public PR activities. Unfortunately, the investigation into TV commercials has not proceeded. 

It is a difficult issue to track, but looking at it paradoxically, it is a hotbed for fraud. 

 

10. Damages to local governments 

 

 Countless problems involving Hakuhodo have arisen in local governments as well. 

Here, I will be reporting the cases of Morioka, Iwate Prefecture, Otsuchi, Iwate Prefecture, 

and Yokohama. 



20 
 

 An incident was exposed involving a male employee from Tohoku Hakuhodo who 

served as the chief supervisor of “Aiina”, a multi-use cultural and activities center located in 

Morioka, Iwate Prefecture, padding the number of visitors and reporting them. The method of 

padding the number of visitors involved counting several members of the part-time staff and 

having them enter and exit the 3rd floor entrance. “Padding the number of visitors by 2,380 

over four years” “The prefecture recommended to the group to improve their business. This 

year’s administrative expenses were decreased by 1.88 million yen” (Mainichi Shimbun 

March 24, 2016) 

 In December 2015, Hakuhodo caused a scandal in the city of Otsuchi, also located in 

Iwate Prefecture. Otsuchi, which took major damage from the earthquake, commissioned to 

create records of the Great East Japan Earthquake to Hakuhodo. However, “when confirming 

the content in July, the records only showed a list of data regarding the damage situation, and 

as an official record for conveying the horrors of the earthquake, it was incomplete. So, the 

deadline was extended to the end of November. In September, it was found that a portion of 

the records were copied from separate recording magazines issued by the prefecture without 

permission” (Sankei Shimbun December 8, 2015). As a result, the city of Otsuchi terminated 

their contract with Tohoku Hakuhodo. 

 The most typical example of Hakuhodo treating local governments unfairly was 

during the exhibition titled “A Grand Exposition for Yokohama’s 150th year”, which was held 

in Yokohama between April 28 to September 27, 2009. The event was organized by the 

“Association for the 150th Anniversary of the Opening of the Port of Yokohama”, and was 

held in Yokohama and other areas of Kanagawa Prefecture. 

 A businessman named Yukio Fujiki, who was backed by Chief Cabinet Secretary 

Yoshihide Suga and former Yokohama mayor Hiroshi Nakada, was chosen as one of the 

principle organizers. He is also involved in the acquisition of concessions for the project of 

bringing casinos to Yokohama. 

 This exhibition was originally set up with the goal of achieving 5 million paid visitors, 

but only 1.23 million visitors gathered at the event. As a result, the organizers racked up a 

huge amount of debt. Naturally, outstanding payments occurred. This triggered six dispute 

cases that had to be intervened in court. 



21 
 

 The contract value between the organizers and Hakuhodo JV equaled approximately 

6.19 billion yen. However, approximately 3.4 billion yen was unpaid, causing another dispute. 

 Furthermore, the question of whether the exhibition had a value of 6.1 billion yen 

became a major issue at the Yokohama City Council. The presentation held by Hakuhodo 

during the planning stages was impressive, but the actual event did not meet the expectations 

and became a major issue. 

 

11. Relationship between Hakuhodo and Yoshio Kodama 

 

 When investigating Hakuhodo’s problems, one issue that is easily forgotten is their 

relationship with extreme right-wing forces. This relationship has existed from the past, with 

Chairman Kaoru Suzuki of right-wing group Nippon Kodo-kai and Kyoko Nakayama, leader 

of the Party for Japanese Kokoro, belonging on the Hakuho Foundation Grant for Child 

Education, which is the largest stakeholder of Hakuhodo DY Holdings (18.7%). 

 However, their relationship with the right wing was not something that was 

established in recent years. Their relationship with Yoshio Kodama, considered a major right 

wing figure has also become clear. 

 I’ll discuss this later, but the appointing of members of the Cabinet Office and police 

department to public positions also began around 1975, when Kodama first established 

connections with Hakuhodo. 

 

 Born in 1911, Kodama passed away in 1984. As a Japanese right wing activist and 

political fixer, it is said that he had close relationships with Nobusuke Kishi, the grandfather 

of Prime Minister Shinzo Abe. He also acknowledged that he was an agent for the CIA. It 

isn't an exaggeration to say that he was the mastermind of Japan. 

 There is a popular phrase “Merchants of Death”, and Kodama was not an exception. 

After opening a store called the Kodama Institution in Shanghai during the Sino-Japanese 

War, he obtained exclusive rights to deliver strategic goods to the Naval Air Headquarters and 

made his fortune. There are also reports that he sold heroin to Japan. 



22 
 

 After the war, he was arrested by the GHQ as a Class A war criminal in 1946. The link 

between Kodama and post-war politics was he allegedly provided funds from Kodama 

Institute to the Japan Democratic Party when it was formed. As a result, Kodama was able to 

carve out a special position among the powerful right wing activists in Japan. 

 For example, he served as the leader of the Zennippon Aikokusha Dantai Kaigi (or the 

National Conference of Patriotic Associations) and organized the Youth Ideology Program. 

The National Conference of Patriotic Associations was embedded in history as a drastic 

extreme right-wing force.  

 The most infamous case in Kodama’s life was the Lockheed bribery scandals. This 

scandal encompassed a series of bribes and contributions made by officials of U.S. aerospace 

company Lockheed from the late 1950s to the 1970s in the process of negotiating the sale of 

aircraft. Kodama was hired as a secret consultant for Lockheed in 1958, working behind the 

scenes to push the Japanese government to use Lockheed’s P-3C jet fighters. 

 It goes without saying that Kodama was a major investigation target during the 

Lockheed bribery scandals. There were plans made for the examination of Kodama at the 

Diet. However, he fell ill before they started, causing the examination to be canceled. He was 

indicted for violations of the Foreign Exchange Law and tax evasion, but the trial was cut 

short in 1984 due to his illness.  

 The prosecutor who was assigned to the case was Noboru Matsuda, who was later 

provided a position at Hakuhodo. 

 

 When investigating the relationship between Hakuhodo and Kodama, one thing that 

you cannot ignore is the Hakuhodo scandal. This scandal involved Vice President Junichi 

Fukui ousting President Yosuke Seki, the third-generation president and assuming his position 

on November 30, 1972. 



23 
 

 According to reports by Nikkei Shimbun, Fukui established a dummy company called 

“Ado” using his own funds, purchased shares of Hakuhodo’s holding company “Shinwa” 

from Seki, and allocated new shares illegally to take control of 83.5% of its shares in order to 

privatize Hakuhodo. Shinwa “possessed 30% of shares issued by Hakuhodo”, and Hakuhodo 

was essentially placed under the control of Fukui. Later, Fukui was arrested and charged with 

breach of trust and fraud. 

 During this scandal, Komada follower and CEO of Todoroki Sangyo, Tsuneo 

Tachikawa came aboard onto “Shinwa”. 

 

 Shinwa later changed its name to Hakuhodo Consultants, and the circumstances at the 

time are depicted in a 1976 issue of “Shukan Sankei” as follows. 

 

 When “Shinwa” changed its name to “Hakuhodo Consultants” last July, the 

appointment of Tachikawa as director was seen as “Hakuhodo’s expansion” to control the 

Kodama family media. 

 

 Hakuhodo acknowledged their relationship with Kodama and left the following 

comment in “Shukan Sankei”. 

 

”A lot has been said about the takeover of Hakuhodo and what Kodama was aiming to do, but 

this is all complete nonsense. The reason why Tachikawa was appointed as director of 

Hakuhodo Consultants was because I humbly asked him to. I wanted his opinions when doing 

business in the future, and that is why we appointed to the position. It is said that Kodama and 

Fukui had a close relationship, but in reality Kodama was one of hundreds of people who 

greeted him when he was appointed as president with a gift. I was there at the time as well.” 

(Ryuichiro Hirota, former director of Hakuhodo, former president of Hakuhodo Consultants – 

Job titles as of 1976) 

 

 If we borrow Hirota’s comments, Hakuhodo requested cooperation from Kodama. 

However, we aren't sure whether this is the truth or not. 



24 
 

 

  Afterwards, former president Fukui was arrested, but Hakuhodo Consultants remained 

without changing its name. After Hakuhodo Consultants was Hibiya Communicate 

Consultants. The company was merged with Hakuhodo in 2001, but we can confirm the 

various names who are at the held of Hakuhodo today. For example, here are some of the 

names. 

 

Hirokazu Toda (Hakuhodo CEO) 

 

Kunihiko Sawada (Former Hakukodo executive vice-president – After being demoted, he is 

currently the executive vice-president of Hakuhodo DY Partners) 

 

 There is a need to investigate the link between the era when Kodama came aboard and 

present-day Hakuhodo, but at the least we can confirm the following important truth. 

 As I discussed previously, the appointment of Cabinet Office officials and members of 

the police department began during this era, and continues today. This system has remained 

for a long period of time. 

 

12. The actual state of appointing officials to positions within Hakuhodo 

 

 According to “Gendai no Me” (July 1975), the following people were given positions 

at Hakuhodo during the period of Kodama’s takeover. 

 

・Ryosuke Matsumoto (Vice President) : Former vice-principal of the National Police 

Academy 

 

・Akihiro Sato (Public Manager) : Counselor to the Cabinet Secretariat and Counselor to the 

Prime Minister's Office Public Relations Room 

 

・Katsuya Chishima (Adviser) : Prime Minister's Office Public Relations Office 



25 
 

 

・Kishiro Ikeda (Public Headquarters Deputy Director) : Deputy Secretary of the Prime 

Minister's Secretariat 

 

・Mitsuo Mori (President’s Secretary) : Police Department Commissioner Secretary 

 

・Ginichi Machida (Head of Special Headquarters CR) : Police Department Science Inspection 

Department Document Appraisal Manager 

 

 According to the personnel column written by Nikkei Shimbun, positions were also 

provided from the former Ministry of Treasure. 

 

・Kondo Michitaka (President) : Director General of National Tax Administration Agency 

 

・Isobe Ritsuo (President) : National Tax Agency Commissioner 

 

After the two National Tax Agency commissioners retired, they were appointed as president 

of Hakuhodo. 

The members who were appointed positions as of March 2017 are as follows. 

 

・Kazumichi Sakamoto (Deputy Director-General) [Hakuhodo adviser] 

 

・Daisuke Tabuchi (Assistant Director to the Counselor/ Public Relations Strategy Officer) 

Hakuhodo adviser] 

 

・Noboru Matsuda (Supreme Public Prosecutor) [Director of Hakuhodo DY Holdings] 

 

・Shinichi Maekawa (Principal of Osaka Prefectural Police Department) [Hakuhodo adviser] 

 



26 
 

・Masanori Hiruta (Director of the Metropolitan Police Department) [Hakuhodo DY Holdings 

adviser] 

 

 It is still unclear why Noboru Matsuda, who was the prosecutor during the Lockheed 

bribery scandals was appointed a position at Hakuhodo. Regardless of the circumstances, the 

fact that the appointment of positions within Hakuhodo of members from Japanese central 

authority organizations such as the Cabinet Office and police department becoming 

institutionalized is a major issue. Especially in the case of the Cabinet Office, a huge amount 

of approximately 2.5 billion yen (2015 fiscal year) of the national budget being paid out for 

advertising expenses is extremely unusual. 

 

                            (End) 

 

(Responsibility for the wording of the article) 

Contact: Tetsuya Kuroyabu 

Tel: 048-464-1413 

Email: xxmwg240@ybb.ne.jp 

       

(Biography) 

Freelance journalist. 

Awarded the “Travel/Cultural Theme Award” at the 7th Nonfiction Asahi Journal Awards for 

“Overseas Expansion” in 1994. 

 

Awarded the “Reporting Literary Prize” at the 3rd Weekly Friday Rupo Awards for “The 

Death of a Newspaper Scholar” in 1997. Awarded the JLNA Bronze Award for “Asking for 

Justice in Newspaper Journalism” (Rim Publishing Company). 

Covers areas such as the media, electromagnetic wave pollution, social changes in Latin 

America, and educational issues. 

 



27 
 

Published books include “Shimbun ga Abunai”, Houkai suru Shimbun”, “and “Rupo Denjiha 

ni Kurushimu Hitobito”. 


